Raisio vähentää maahanmuuttajien sijoittamista kaupunkiin

Raision perussuomalaiset ovat vuosikausia eli vuodesta 2013 asti vaatineet ja esittäneet, että Raision ja Ely-keskuksen väliseen sopimukseen maahanmuuttajien määrästä tehdään vähennyksiä, koska Raisiossa vieraskielisten osuus väestöstä on jo seudullisesti suuri.

Maanantaina kaupunginhallituksen käsittelyssä oli sopimuksen uusiminen vuosille 2019-2021. Esityksestäni määrä saatiin nyt kestävälle tasolle eli 1-5 henkeen. Asia ei ihan heittämällä mennyt läpi mutta kiitos kokoomuksen ja yhden demarien edustajan esitys hyväksyttiin äänestyksen jälkeen.

Kaupunginhallituksen asian esittelytekstin mukaan, ja Elyn myös, Raisioon olisi vuosina 2016-2018 osoitettu vain 9 henkeä. Kuitenkin THL:n tilastot kertovat, että tuona aikana Raisioon on tullut 48 henkeä.
THL:n indikaattori kertoo seuraavaa: “Tilastossa ovat mukana pakolaisten vastaanoton piiriin kuuluvat henkilöt eli kiintiöpakolaiset ja myönteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat. Tilastossa ovat mukana myös perheenyhdistämisten kautta saapuneet henkilöt.”

Tuo määräkin menisi vielä sovittuun 60/3 vuotta, jos mukaan ei otettaisi kuntaan ns. itsenäisesti muuttavia. Mutta kaupunginhallitus päätti 30.5.2016 itsenäisesti muuttavien kuuluvan mukaan lukuihin.

Päätöksestä: ” hyväksyä Ely-keskuksen esittämän määräaikaisen muutoksen pakolaissopimukseen (kuitenkin niin, että itsenäisesti muuttaneet ja perheen yhdistämiset lasketaan mukaan kiintiöön).”

Ja tuo kun otetaan mukaan laskuihin, on määrä noin 100 tai runsaat 100. Siis melkein kaksinkertaisesti tuolloin päätetty määrä.
Tuolloin kaupunginhallituksessa sovittiin myös tulijoiden asuttamisesta ja tavasta ja tuotakaan päätöstä ei ole kunnolla noudatettu eli pientä niskoittelua on ollut ilmassa.

Nyt päätetyllä määrällä on se merkitys, että kaupungin ei tarvitse etsiä ja osoittaa asuntoja kuin 1-5 henkilölle. Edellisellä kerralla asuntoja piti etsiä koko päätetylle määrälle eli 60 henkilölle. Tuollainen määrä tarkoittaa noin kerrostalollista. Samaan aikaan Raisioon ei kuitenkaan taidettu rakentaa yhtään uutta kerrostaloa. Siitä johtuen on tapahtunut joko pulaa vuokra-asunnoista Raisiossa ja/tai vuokrien hinnan nousua, koska rajatulle tarjonnalle asunnoista on tullut lisää kysyntää.

Kirjoitettu 20.11.2019