Lukujen valossa Raision ei kannata lähteä mukaan raitiotie- tai superbussihankkeeseen
Kirjoitin Raisiolaiset -ryhmään Facebookissa alla olevan kaltaisen jutun.
Seudullisesta joukkoliikenneratkaisusta tulisi tehdä päätös kevään aikana kaupunginhallituksessa tai valtuustossa. Päätös lähteä, tai olla lähtemättä, mukaan pikaraitiotie- tai superbussihankkeeseen.
Hanke on taloudellisesti erittäin suuri Raisiolle ja siksi päätöksestä pitäisi keskustella julkisesti mahdollisimman avoimesti ja kertoa mitä hankkeeseen osallistuminen maksaa ja mitkä ovat hankkeen riskit.
Linkin takaa löytyy selvitys eri joukkoliikennevälineiden välityskyvyistä ja linjojen matkustajamääristä esimerkiksi Raision ja Kauppatorin välillä.
Selvityksessä kerrotaan joukkoliikennevälineiden välityskyvyistä ja välityskyvyn tarpeista eri reiteillä liittyen Turun joukkoliikenneratkaisuun.
Tällä hetkellä linjalla Raisio – Kauppatori suurin matkustajakuormitus aamu- ja iltapäivällä on noin 280-315 matkustajaa/tunti/suunta.
Telibussin kapasiteetti löysästikin laskettuna on 60-70 matkustajaa ja teoreettinen enimmäisvälityskyky 80-90 matkustajaa. Jos lasketaan tuolla alimmalla luvulla eli 60 matkustajaa ja kymmenen minuutin vuorovälillä, niin välityskyky on silloin 360 matkustajaa/tunti/suunta.
Jos vuoroväliä lyhennetään viiteen minuuttiin ja kasvatetaan matkustajamäärää per bussi maltillisesti ja oletetaan määrän olevan 70 matkustajaa, niin välityskyky olisi silloin 840 matkustajaa/tunti/suunta.
Selvityksen mukaan Raisiolle riittäisi nykyinen telibussi vielä 2050-luvulle saakka, jos vuosittainen kasvu matkustajamäärissä on noin 2 %.
Jos matkustajamäärien kasvu olisi huomattavasti väestönkasvua nopeampaa eli 3,7 % vuodessa, niin telibussi riittäisi Raision osalta hyvin 2040-luvulle.
Raitiotietä, ja superbussia, tarvittaisiin vasta, jos matkustajamäärät kasvaisivat niin paljon, että matkustajia olisi vähintään noin 1000/tunti/suunta.
Tuo väkiluvun kasvuprosentti (3,7 %) on optimistisesti arvioitu, koska jo kahden prosentin vuosittainen kasvu tarkoittaisi Raision osalta kaupungin väkiluvun kasvamista yli 33 000 asukkaaseen viidentoista vuoden kuluttua. Uskooko joku tosiaan tuollaiseen kasvuun, kun viimeiset kymmenen vuotta Raision kasvu on ollut käytännössä nolla?
Selvityksen mukaan matkustajia pitäisi siis olla vähintään 1000/tunti/suunta, jotta pikaraitiotie tai superbussi olisi perusteltavissa oleva hanke. Nyt Raisiossa vuorokauden huippuajankohtana matkustajien määrä on noin 315 matkustajaa/tunti/suunta.
Jos tuosta tehdään suora suhdevertailu, niin Raision kaupungin väkiluvun pitäisi kasvaa seuraavan 15 vuoden aikana noin vuoteen 2035 mennessä 8 %:n vuosivauhdilla noin kolminkertaiseksi eli reilusti yli 70 tuhannen asukkaan kaupungiksi. Käsi ylös kuka tällaiseen uskoo.
Nyt onkin vaarana, että lähdetään ihmeitä odottaen mukaan kalliiseen hankkeeseen, jonka hyödyt ovat olemattomat. Ollaan pahimmassa tapauksessa investoimassa kymmeniä miljoonia johonkin, jolle ei ole tarvetta muutamiin vuosikymmeniin.