Joukkoliikenteestä

Seudullista joukkoliikenneratkaisua on puitu lehdissä ja Turun sekä Raision kaupunginhallituksien tiedotustilaisuudessa.
Raision Perussuomalaiset on tuoneet raitiotien korkeita kustannuksia esiin jo vuodesta 2012-2013 ja onkin mukavaa huomata, että muutkin puolueet Raisiossa ovat nykyään samoilla linjoilla kanssamme.

Tosin vielä on vääntämistä myös toisen huonon vaihtoehdon eli superbussin järkevyydestä ja soveltuvuudesta raisiolaisille. Superbussivaihtoehto on myös kallis ratkaisu, vaikka ei yhtä katastrofaalisen kallis kuin raitiotie. Mutta kallis kuitenkin, koska seutuliikenne pysyisi vielä osittain mukana kuvioissa ja superbussin menot tulisivat muiden menojen lisäksi.
Raisiolaisille superbussi tarkoittaisi siis enemmän kustannuksia, vähemmän pysäkkejä ja harvempia vuorovälejä. Ei kuulosta kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta, eihän?

Raisioon tulisi suunnitelman mukaan pysäkki keskustaan, kaupungintalolle ja Pasalaan noin Huhkon kohdalle. Eli vain kolme pysäkkiä. Keskusta Lumparlaan päin tilanne olisi sellainen, että seutuliikennettä täytyisi järjestää kuten nykyään, mutta Turkuun jatkavat joutuisivat vaihtamaan bussia keskustassa.
Näen tuollaisen toiminnan aika huonona ratkaisuna, varsinkin jos Raision keskustaan tulisi tuon seurauksena jonkinlainen bussiterminaali vaihtoja ja kääntöjä varten.

Jos tänä keväänä asiasta pitää päättää, niin olen sitä mieltä, että meidän ei pitäisi tässä vaiheessa lähteä mukaan kumpaankaan (raitiotie/superbussi) hankkeeseen. Raisiolla on edessään E18 tien kanssa erittäin suuret projektit ja nyt meidän tulisikin keskittyä tuon hankkeen läpiviemiseen. Kun tiehanke on mallillaan, voimme sitten katsoa minkälaista ratkaisua tarvitsemme joukkoliikenteen kanssa.
Todennäköisesti kaistojen lisääminen Raisiontielle on järkevin ja kustannustehokkain ratkaisu raisiolaisten kannalta.

Mika

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa